عوارض لیزر موهای زائد در بارداری

همه ما می‌دانیم که در دوران بارداری بدن دچار تغییرات هورمونی می‌شود؛ با بالا رفتن هورمون استروژن و آندروژن شاهد افزایش رشد موهای زائد خواهیم بود. اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و افزایش رشد موهای زائد در این دوران کاملا طبیعی است و بعد از دوران بارداری بدن به حالت عادی برمی‌گردد.

با وجود این برخی از خانم‌ها لیزر موهای زائد در بارداری را ترجیح می‌دهند. اما سوالی که در این مورد وجود دارد این است که آیا لیزر موهای زائد در بارداری ایمن است؟

علاوه بر افزایش موهای زائد، مشکل دیگری که خانم‌های باردار با آن مواجه هستند این است که به دلیل بزرگ شدن شکم، اصلاح بعضی نواحی مانند بیکینی بسیار برای آنان دشوار است. در این مقاله از زیباشیم سعی داریم تمامی سوالات شما را در این باره پاسخ دهیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

رشد موهای زائد در بارداری

به طور کلی رشد مو دارای 3 مرحله است:

  1. فاز رشد: در این مرحله فولیکول‌های مو، شروع به تولید موهای جدید می‌کنند.
  2. فاز انتقالی: در این مرحله، موهای زائد به رشد خود ادامه می‌دهند.
  3. فاز استرحت: در این مرحله موها دچار ریزش میشوند.

اتفاقی که در بارداری برای موها رخ می‌دهد این است که فاز استراحت به تاخیر میفتد، یعنی ریزش مو نداریم یا بسیار کند است. حتی موها ضخیم و تیره می‌شوند که دلیل آن می‌تواند بالا رفتن سطح ملانین باشد.

در برخی نواحی مانند سینه و شکم رشد موهای جدید را شاهد هستیم که اصلا جای نگرانی ندارد و 3 تا 6 ماه بعد از بارداری سطح هورمون به حالت نرمال برمی‌گردد و موهای زائد می‌ریزند.

خطر لیزر در دوران بارداری

لیزر موهای زائد در بارداری ضرر دارد؟

به طور کلی لیزر موهای زائد، روشی ایمن است و تاکنون ضرری برای آن گفته نشده است اما متاسفانه درباره لیزر در دوران بارداری تحقیقات کمی صورت گرفته است و  پزشکان توصیه می‌کنند که در دوران بارداری انجام نشود.

در دوران بارداری افراد کمترین دارو را مصرف می‌کنند و تا جای ممکن هیچ درمانی انجام نمی‌دهند. مسئله مهم در بارداری حفظ سلامت مادر و جنین است بنابراین بهتر است که هیچ ریسکی در این زمینه نکنیم.

مطلب پیشنهادی: بهترین مرکز لیزر در تهران

آیا لیزر باعث نازایی در خانم ها می شود؟

برای لیزر مو از اشعه‌های غیر یونیزه‌کننده استفاده می‌شود. امواج نوری تنها چند میلی‌متر به داخل پوست نفوذ می‌کنند و هیچ‌گونه جهش سلولی ایجاد نمی‌کنند. این پروسه با ایجاد گرما باعث می‌شود موهای زائد از ریشه جدا شوند.

اشعه‌های لیزر فقط در مناطقی از پوست که دارای فولیکول هستند اعمال می‌شوند ولی با این حال ممکن است روی بافت اطراف آن ناحیه نیز تاثیر بگذارد. پزشکان در مورد اینکه آیا این اشعه‌ها بر روی نوزادی که هنوز متولد نشده است تاثیر دارد یا خیر، هنوز مطمئن نیستند. در نتیجه انجام لیزر موهای زائد در بارداری ریسک همراه با ریسک است.

تاکنون هیچ مدرکی برای تاثیر لیزر در ناباروری یافت نشده است. اما اگر قصد بارداری دارید قبلا با پزشک زنان خود مشورت کنید. توجه داشته باشید که طول دوره لیزر شما حدود 9 ماه زمان می‌برد و ممکن است قبل از اینکه متوجه بارداری خود شوید لیزر انجام داده باشید. این کار ممکن است عوارضی همچون سوزش پوست، تغییر رنگ پوست، تاول زدن و یا زخم داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

مضرات لیزر در دوران بارداری
چرا نباید دردوران بارداری لیزر کنیم؟

چرا نباید در دوران بارداری لیزر کنیم؟

  • یکی از تغییراتی که در دوران بارداری رخ می‌دهد تیره شدن رنگ پوست است. لیزر موها زمانی بهتر عمل می‌کند که رنگ پوست با رنگ مو متفاوت باشد و تیره شدن پوست باعث می‌شود تاثیر پذیری کمتری داشته باشد. بنابراین ممکن است لیزر موهای زائد در بارداری اثر کمتری داشته باشد.
  • مورد بعدی بهم خوردن سیکل طبیعی رشد موها می‌باشد. لیزر موها حدود 6 جلسه زمان می‌برد و بهتر است این جلسات زمانی باشد که مو در فاز رشد است، اما در دوران بارداری مدت زمان هر فاز از رشد مو جابه‌جا می‌شود و ممکن است لیزر زمانی تمام شود که مو در فاز استراحت است و نتیجه خوبی حاصل نگردد.
  • مسئله بعدی که باید در نظر داشته باشیم حساس شدن پوست در زمان بارداری است. در دوران بارداری خونرسانی در بدن افزایش می‌یابد و پوست بعضی از نواحی از بدن کشیده می‌شود. در نتیجه لیزر موهای زائد در بارداری به دلیل حساسیت پوست ممکن است منجر به برزو ناراحتی در پوست شود.

مطلب پیشنهادی: بهترین مرکز لیزر در غرب تهران

آیا استفاده از دستگاه لیزر خانگی در بارداری خطر دارد؟

به طور کلی در دوران بارداری استفاده از دستگاه لیزر خانگی میتواند خطراتی به همراه داشته باشد و بهتر است که از آن استفاده نکنید. دستگاه های لیزر توسط پرتو های نور متمرکز که به سطح پوست نفوذ میکنند، فولیکول های مو را در مناطق مختلف بدن به جهت اهداف زیبایی مورد هدف قرار میدهند. اما در دوران بارداری استفاده از دستگاه های لیزر خانگی به دلایل متعدد و مختلفی توصیه نمیشود که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده:

تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است موجب حساس تر شدن پوست شود و خطر آسیب پوستی ناشی از لیزر را افزایش دهد. زنان باردار در این دوران احتمال دارد که دچار حساسیت پوستی شدید و تغییر رنگدانه های پوست شوند که این اتفاق، زمینه را برای عوارض جانبی لیزر فراهم میسازد.

لیزر درمانی موجب ایجاد گرما در لایه های پوست میشود که فولیکول های مو را از بین ببرد یا تولید کلاژن را تحریک کند. این گرمایی که در زیر پوست ایجاد میشود تاثیر زیادی بر رگ های خونی و سیستم گردش  خون دارد. در دوران بارداری به طور معمول گردش خون افزایش می یابد و افزایش بیشتر آن توسط دستگاه لیزر خانگی، میتواند در رشد جنین تاثیرگذار باشد.

بهتر است همیشه در دوران بارداری به سلامت مادر و فرزند بیشتر از هر چیز دیگری توجه داشت و در نتیجه از اقدامات غیر ضروری مانند لیزر موهای زائد در این دوران حساس خودداری کنید.

لیزر موهای زائد در دوران بارداری
عوارض لیزر موهای زائد در دوران بارداری

آیا لیزر بیکینی برای بارداری ضرر دارد؟

لیزر موهای زائد بیکینی در دوران بارداری، اقدامی مضر تلقی میشود. لیزر موهای زائد موجب ایجاد گرما بر پوست شده و رگ های خونی زیرین تحت تاثیر آن قرار میگیرند. همین امر موجب افزایش جریان خون شده که در دوران بارداری این وضعیت میتواند واکنش های نامطلوبی مثل سوزش یا سوختگی را همراه داشته باشد. چرا که در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی، پوست حساس تر شده و مستعد عوارض ناشی از لیزر میباشد.

علاوه بر این دلایل، ایمنی جنین در حال رشد و مادر باردار از هر اقدام غیر ضروری دیگر، اولویت بالاتری دارد و توصیه ما این است که هنگام بارداری برای حفظ سلامت ایمنی خود و جنین، از لیزر بیکینی پرهیز کنید.

لیزر در ماه اول بارداری چگونه است؟

درمان های لیزری به خصوص لیزر موهای زائد در ماه اول بارداری به هیچ عنوان توصیه نمیشود. ماه اول بارداری تقریبا یک دوران حیاتی برای رشد جنین محسوب میشود؛ چرا که در این زمان اندام ها و سیستم های اصلی بدن شکل میگیرند.

گرمای حاصل از لیزر درمانی که در لایه های زیرین پوست ایجاد میشود، میتواند تعادل ظریف و رشد جنین در ماه اول را تحت تاثیر قرار دهد و از طرفی پوست مادر نیز در این دوران حساس تر است و با لیزر درمانی موجب بروز عوارض آزار دهنده میشود.

پیشنهاد ما این است که لیزر موهای زائد خود را در دوران بارداری به خصوص ماه اول بارداری انجام ندهید و آن را به زمان دیگری موکول کنید. بهتر است زمانی که برای لیزر موهای زائد خود انتخاب میکنید، پس از بارداری باشد و حین 9 ماه بارداری تا حد امکان از این کار پرهیز کنید تا سلامت و تندرستی خود و جنین را تضمین کرده باشید.

لیزر بیکینی در دوران بارداری

چکیده مقاله

در این مقاله از زیباشیم در مورد لیزر موهای زائد در بارداری، خطرات احتمالی و عوارض آن صحبت کردیم. توجه داشته باشید که اگر قصد بارداری دارید سعی کنید قبل از آن جلسات لیزر خود را تمام کنید و در صورتی که در طول دوره لیزر خود متوجه شدید که باردار هستید، بهتر است ادامه جلسات خود را به تعویق بیاندازید و به بعد از زایمان موکول کنید. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

  • چه زمانی برای لیزر بعد از بارداری مناسب است؟

بهتر است زمانی لیزر را انجام دهید که هورمون ها به حالت طبیعی بازگشته باشند. حدود 3 ماه بعد از بارداری وضعیت هورمون ها متعادل می شود.

  • آیا لیزر موهای زائد در بارداری تاثیرگذار است؟

تا به امروز مدرکی برای اثبات ضرر لیزر موهای زائد در بارداری یافت نشده است ولی توصیه می شود این کار را به بعد از دوران بارداری موکول کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *