کاشت دندان بدون ایمپلنت چگونه است؟

در گذشته که هنوز علم دندانپزشکی پیشرفت نکرده بود، خدمات کافی در این زمینه وجود نداشت و اگر افراد دندان‌های خود را به هر دلیلی از دست می‌دادند، یا باید جای خالی دندان را از دید سایر افراد پنهان می‌کردند و یا با استفاده از دندان‌های مصنوعی جای خالی را می‌پوشاندند. همان طور که می‌دانید، استفاده از دندان‌های مصنوعی از نظر بهداشت دهان و دندان مطلوب نخواهد بود.

خوشبختانه امروزه علم دندانپزشکی و تکنولوژی‌های مربوط به دندان بسیار پیشرفت کرده‌اند و انواع روش‌های ایمپلنت دندان، لمینت، کامپوزیت، کاشت دندان، بلیچینگ و … ابداع شده‌اند و مردم می‌توانند با استفاده از این روش‌ها به زیبایی دندان‌های خود بیشتر اهمیت دهند. امروزه اگر به هر دلیل، فردی دندان‌های خود را از دست بدهد، می‌تواند با کاشت ایمپلنت دندان، دندان از دست رفته را جبران کند.
اما کاشت دندان تنها به ایمپلنت ختم نمی‌شود و امروزه روشی جدید به نام کاشت دندان بدون ایمپلنت نیز وجود دارد. این روش درمانی نوین کاشت دندان با تکنولوژی جدید است و می‌تواند فضای خالی بین دندان‌ها را پر کند. از آنجایی که خالی ماندن جای دندان‌ها می‌تواند منجر به عفونت لثه یا پوسیدگی سایر دندان‌ها شود، می‌توانید از روش کاشت دندان بدون ایمپلنت بهره ببرید و دندان‌های از دست رفته خود را جایگزین کنید. در ادامه به هر آنچه که لازم است در مورد این روش مدرن بدانید، می‌پردازیم؛ با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

کاشت دندان بدون ایمپلنت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

کاشت دندان بدون ایمپلنت یک روش نوین است که ممکن است بسیاری از افراد در مورد آن اطلاعی نداشته باشند. این روش کاشت دندان با تکنولوژی جدید می‌باشد. کسانی که نمی توانند از قیمت ایمپلنت دندان برآیند دو نوع از روش‌های متداول برای کاشت دندان بدون ایمپلنت، روش بریج و پروتزهای مصنوعی هستند. با اینکه این روش نوین، از ماندگاری و کیفیت ایمپلنت دندان برخوردار نیست اما علاوه بر پر کردن جای خالی دندان ها، روشی مقرون به صرفه محسوب می‌شوند.

کاشت دندان بدون ایمپلنت چیست
کاشت دندان بدون ایمپلنت از طریق بریج دندان بسیار متداول است. این روش می‌تواند یک جایگزین خوب برای روش ایمپلنت دندان باشد؛ زیرا هزینه‌های بالای ایمپلنت را ندارد. به همین دلیل چنان چه ایمپلنت دندان طبق تشخیص پزشک برای ساختار و سلامتی فرد ایجاد مشکل کند، از بریج دندان استفاده می‌شود.
کاشت دندان بدون ایمپلنت از طریق تکنیک‌هایی با دقت زیاد و پیچیده نظیر رادیوگرافی به همراه فناوری‌های رایانه‌ای انجام می‌گیرد. در این روش، ساختار دقیق استخوان فک از طریق تصویر برداری‌های دقیق سه بعدی ارزیابی می‌شود تا مناسب‌ترین محل برای کاشت دندان انتخاب شود.
روش کاشت دندان بدون ایمپلنت برای افرادی که تعداد دندان‌های بیشتری از دست داده‌اند و تمایل به جایگزین کردن دندان‌های خود با سرعت زیادی دارند، مناسب می‌باشد. همچنین بیماران مبتلا به اختلال‌های انعقاد خون می‌توانند از این روش به جای ایمپلنت استفاده کنند، زیرا میزان خونریزی در این تکنیک جدید بسیار کم است و یا هرگز وجود ندارد.

انواع روش‌های کاشت دندان

روش‌های کاشت دندان متنوع است و می‌توانید از بین این روش‌ها با توجه به بودجه و تشخیص پزشک، روش مناسب را انتخاب کنید. انتخاب نوع روش کاشت دندان به پوشش، اتصال و اندازه آن بستگی دارد. متخصصان دندانپزشکی، بسته به نیاز و انتخاب شما، کاشت دندان مناسب شما را تشخیص داده و انجام خواهند داد. از بین روش‌های کاشت دندان گزینه‌های زیر متداول‌تر هستند:

کاشت ایمپلنت

پایه ایمپلنت از جنس تیتانیوم است و درون استخوان فک قرار می‌گیرد. سپس پروتز دندانی بر روی آن نصب می‌شود.

مطلب پیشنهادی: بهترین متخصص ایمپلنت را بشناسید.

روش بریج (پل ثابت)

بریج نوعی روکش دندان است که برای پر کردن جای خالی ایجاد شده بین فضای دندان‌ها استفاده می‌شود.

  • استفاده از دندان‌های مصنوعی: دندان‌های مصنوعی، نوعی پروتزهای دندانی هستند که برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • نوع بریج رزینی: بریج‌های رزینی از طریق چسبیدن به دندان‌های مجاور جای خالی دندان‌ها را پر می‌کنند.

روش بریج یکی از بهترین روش‌های جایگزین برای ایمپلنت دندان محسوب می‌شود. افرادی که یک یا دو دندان را در کنار هم قرار داشته اند، از دست داده‌اند؛ برای بریج یک گزینه عالی محسوب می‌شوند. بریج از طریق متصل شدن پونتیک یا دندان مصنوعی به روکش یا اباتمنت انجام می‌شود. روش بریج که نام دیگر آن پل ثابت می‌باشد، یکی از بهترین و در عین حال جدید‌ترین روش‌های کاشت بدون ایمپلنت محسوب می‌شود. در این روش، یک دندان مصنوعی که معمولا از جنس طلا، مس یا سرامیک است، از طریق دو دندان کناری ثابت نگه داشته می‌شود. در واقع دو دندان کناری، برای بریج مانند تکیه گاه عمل میکنند.
در روش بریج برخلاف ایمپلنت دندان، پزشک پایه‌ای درون لثه قرار نمی‌دهد که پروتز دندانی را به آن متصل کند. به عبارت دیگر در روش کاشت دندان بدون ایمپلنت، دندان‌های کناری همان نقش پایه را ایفا می‌کنند؛ سپس پل که می‌تواند شامل چند دندان مصنوعی باشد، بر روی قسمت خالی و دو دندان اطراف آن جای‌گذاری می‌شود. در این مرحله، نیاز به عکس برداری از دندان شما و قالب گیری می‌باشد. پس از قالب گیری، قالب دندان شما توسط دندانپزشک به لابراتوار ارسال می‌شود تا قالب انحصاری مطابق با دندان شما طراحی و ساخته شود.

مراحل کاشت دندان بدون ایمپلنت

مزایای کاشت دندان بدون ایمپلنت

همان طور که پیش‌تر ذکر شد، کاشت دندان بدون ایمپلنت شامل دو روش بریج و دندان مصنوعی می‌باشد. در زیر به مزایای هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

مزایای بریج چیست؟

از زیبایی و عملکردی شبیه به ایمپلنت برخوردار است. برای افرادی که به دلایل مختلف نمی‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند یا امکان تحت عمل جراحی قرار گرفتن برای آن‌ها وجود ندارد، روش بریج بهترین گزینه‌ی درمانی محسوب می‌شود و این افراد می‌توانند بدون جراحی دندان‌های از دست رفته خود را جایگزین کنند.
بریج یک گزینه مناسب برای زمانی محسوب می‌شود که نیاز به درمان دندان‌های پایه وجود دارد. در این صورت درمان ریشه‌ها همراه با بریج انجام می‌شود. می‌توان یک و یا حتی ۴ دندان را از طریق بریج جایگزین کرد.

زمان درمان با بریج سریع‌تر از کاشت ایمپلنت است. پروسه کاشت ایمپلنت چندین ماه ادامه دارد. اما می‌توان فرایند بریج را در دو یا سه جلسه و طی یک تا دو هفته به طور کامل به پایان رساند. از هزینه مقرون به صرفه‌تری نسبت به ایمپلنت برخوردار است.

مطلب پیشنهادی: بهترین دندانپزشک زیبایی در تهران کیست؟

مزایای دندان مصنوعی چیست؟

  • هزینه دندان مصنوعی نسبت به سایر روش‌های کاشت کمتر است.
  • چندین دندان را می‌توان از طریق دندان مصنوعی جایگزین کرد.
  • تعمیر و نگهداری دندان‌های مصنوعی آسان است. چنان چه دندان مصنوعی دچار آسیب یا شکستگی شود، می‌توان آن را ترمیم کرد و هزینه مناسب‌تری نسبت به تعمیر ایمپلنت دارد. همچنین تعویض و تعمیر بریج و ایمپلنت بیشتر طول می‌کشد.
  • پروتز دندان مصنوعی قابل حرکت است؛ بنابراین تعمیر آن موجب صدمه به دندان‌های دیگر نمی‌شود. اما در روش بریج، هنگامی که پل دندان می‌شکند، به دندان‌های مجاور آسیب وارد می‌شود.
  • همچنین در روش ایمپلنت، چنان چه بخواهید پایه ایمپلنت را تعویض کنید، به جراحی مجدد نیاز است.

معایب کاشت دندان بدون ایمپلنت

البته روش‌های کاشت دندان بدون ایمپلنت نیز بدون اشکال نیستند و معایبی نیز به همراه دارند. به همین دلیل ممکن است برای همه افراد مناسب نباشند. از اصلی‌ترین معایب کاشت دندان بدون ایمپلنت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

معایب بریج دندان چیست؟

بریج دندان نسبت به ایمپلنت از طول عمر کمتری برخوردار است. اگر مراقبت از ایمپلنت به‌خوبی صورت بگیرد، تا پایان عمر می‌تواند جایگزین دندان‌های از دست رفته شما باشد؛ اما عمر بریج در حدود ۱۰ تا ۱۵ سال می‌باشد. از بریج فقط می‌توان هنگام جایگزین کردن چندین دندان متوالی استفاده کرد. اگر جای دندان‌ها به صورت متوالی خالی نشده باشد، بریج گزینه خوبی محسوب نمی‌شود.

بریج دندان موجب جلوگیری از تحلیل استخوان نمی‌شود. برای محکم شدن بریج، نیاز به تراشیدن مینای دندان‌های مجاور وجود دارد. این کار موجب حساسیت دندان‌های پایه خواهد شد. تمیز نگهداشتن بریج یک چالش محسوب می‌شود، زیرا ذرات غذا می‌توانند زیر بریج جمع شوند. به همین دلیل اگر به‌خوبی بریج را تمیز نکنید، طول عمر آن کوتاه تر می‌شود و ممکن است به بیماری لثه مبتلا شوید.

بریج دارای عمر کمتری نسبت به ایمپلنت می‌باشد و فقط برای دندان‌های متوالی می‌توان از آن استفاده کرد.

معایب دندان مصنوعی چیست؟

  • در اوایل استفاده از دندان مصنوعی ممکن است موجب ایجاد ناراحتی برای فرد شود. دندان مصنوعی نسبت به بریج و ایمپلنت از شباهت کمتری به دندان‌های طیبعی برخوردار است.
  • دندان مصنوعی ممکن است روی نحوه غذا خوردن و گفتار فرد تاثیر بگذارد. به ویژه در اوایل استفاده از آن، ممکن است این مشکل پیش بیاید؛ اما این امر موقتی است و به‌مرور، دهان شما به پروتز عادت می‌کند.
  • هر شب باید برای تمیز کردن دندان‌های مصنوعی را از دهان خارج کرد.
  • پروتزهای مصنوعی ممکن است به‌مرور شل شوند. در این صورت موجب ایجاد صدا در دهان می‌شوند و مشکلاتی را به همراه دارند.
  • چنان چه از دندان‌های مصنوعی کامل استفاده شود، می‌تواند باعث کاهش حس چشایی شود. این مشکل از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می‌تواند خفیف یا شدیدتر باشد، اما معمولا این مشکل خفیف است.
  • هر ۵ تا ۷ سال، باید دندان‌های مصنوعی را تعویض کرد. این امر به دلیل تحلیل استخوان، حرکت دندان‌ها یا ازدست‌دادن دندان‌های بیشتر صورت می‌گیرد.
  • احتمال شکستن پروتزهای دندان مصنوعی زیاد است و ممکن است هنگام تمیزکردن از دست شما بیفتند.
  • در زمان استفاده از دندان‌های مصنوعی جزئی دندان‌های حمایتی می‌توانند ضعیف شوند.
  • با پروتز دندان مصنوعی نمی‌توان به قدرت ایمپلنت و بریج غذا را گاز زده و یا جوید.
  • دندان‌های مصنوعی نسبت به بریج و ایمپلنت دارای ظاهر مصنوعی‌تری هستند و ممکن است قابل شناسایی باشند.

مطلب پیشنهادی: عوارض ایمپلنت دندان را بشناسید.

قیمت کاشت دندان بدون ایمپلنت

با توجه به اینکه هزینه ایمپلنت معمولا زیاد است، کاشت دندان بدون ایمپلنت مقرون به صرفه محسوب می‌شود. قیمت کاشت دندان بدون ایمپلنت نسبت به کاشت ایمپلنت پایین‌تر است. چنان چه به دنبال روشی مقرون‌به‌صرفه‌تر از بریج و متناسب با بودجه خود هستید، می‌توانید از پروتزهای دندان مصنوعی استفاده کنید. اما اگر چندین دندان متوالی را از دست داده اید، برای جایگزینی می‌توانید به‌جای ایمپلنت از روش بریج دندان استفاده کنید تا هزینه شما کاهش پیدا کند.

جمع‌بندی مقاله کاشت دندان بدون ایمپلنت

همان طور که می‌دانید کاشت دندان با ایمپلنت یک روش متداول و محبوب برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است؛ اما ممکن است برخی از افراد به دلیل هزینه زیاد آن و یا شرایط خاص خود، نتوانند ایمپلنت انجام دهند. در این صورت می‌توان از کاشت دندان بدون ایمپلنت که یک روش پیشرفته و متداول است، استفاده کرد. با توجه به مزایا و معایب این روش که در این مقاله به آن پرداخته شد، می‌توانید با آگاهی کامل نسبت به انتخاب روش مناسب اقدام کنید.

سوالات متداول

کاشت دندان به کدام روش بهتر است؟

هر کدام از روش‌های کاشت دندان مزایا و معایب خاص خود را دارند، بنابراین نمی‌توان از میان آن‌ها نمی‌توان بهترین و بدترین را انتخاب کرد. زیرا با توجه به تشخیص دندانپزشک ممکن است روش خاصی برای بیمار مناسب باشد و همان روش برای فرد دیگری مناسب نباشد. به طور کلی اگر چند دندان پشت سر هم را از دست داده‌اید و قادر به انجام جراحی ایمپلنت نیستید، روش کاشت دندان بدون ایمپلنت با بریج یا دندان مصنوعی گزینه خوبی است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *